19.05.2003 ORANJEKOEK
zurück
Heute war die letzte Stunde meines Niederländisch II Kurses an der Volkshochschule. Wir trafen uns zum gemeinsamen niederländischen Essen mit viel Käse und ich brachte ein Brot, und wollte natürlich auch echt niederländsich backen.
Also recherchierte ich nach "koek" und "nederlands" im Internet, und kam schliesslich zu diesem "Oud-Hollandse recept", ein traditio-neller Kuchen für den Koninginnendaag.
Die Teigart war mir gänzlich unbekannt, und so war es ein echtes Abenteuer- einschließlich der Glasur. Da eine Kursteil-nehmerin Farbstoffallergie hat, färbte ich die Glasur mit einge-dicktem ACE Saft- naja, sah etwas seltsam aus, schmeckte aber gut.
Der Kuchen mit seinem feinen Geschmack nach Orangen und Anis war "heel lekker!" und brachte ein wenig Urlaubs-stimmung ins regnerische Karlsruhe..fern der Noordzee.


Voor 12 stukjes:

350 gram zelfrijzend bakmeel
225 gram witte basterdsuiker
25 gram boter of margarine
1 ei
zout
1 theelepel nootmuskaat
2 theelepels anijszaad
geraspte schil van 1 sinaasappel
75 gram geconfijte sinaasappelschil, fijngesneden

voor het glazuur:
100 gram poedersuiker
1 eetlepel water of likeur (grand marnier)
extra nodig: ingevette bakplaat

Oven voorverwarmen op 200 graden. Bakmeel, basterdsuiker, boter, ei, mespuntje zout en 1/2 deciliter water mengen en met een koele hand tot een soepel deeg kneden. Nootmuskaat, anijszaad, sinaasappelschil en de geconfijte sinaasappelschil erdoor kneden.

Deeg uitrollen tot een ronde lap van 1 centimeter dik. Deeglap op de bakplaat leggen en in het midden van de oven in 30 minuten goudbruin en gaar bakken.Glazuur: Poedersuiker zeven en druppels gewijs en goed roerend 1 eetlepel water toevoegen tot een glimmend en dik vloeibaar glazuur. Koek op de bakplaat 30 minuten laten afkoelen en bestrijken met het glazuur. Glazuur 1 uur laten drogen.

Bereiden: 40 minuten
Wachten: 1 1/2 uur